Mohd Fadzil

Month: May 2009

ANDA TANYA, KAMI JAWAB……



bas [ by amal on Tue 28th Apr 09, 10:32pm]

PERTAMA:saya nak kemukakan cadangan mengenai perkhidmatan bas dan van dimana masa perjalanan adalah tidak konsisten/tidak tetap, serta kurang profesional.

– letakkan waktu perjalanan bas dan van di perhentian bas supaya pelajar tidak keliru mengenai masa bas dan van tiba.

-pelajar dapat membuat aduan dengan lebih tepat apabila waktu tersebut diletakkan.

-ada kes apabila saya dan rakan-rakan bertanya mengenai waktu bas tiba.pemandu menjawab bas(perwira) tiba pada pukul 9, 9.30 dan seterusnya. padahal, kami telah menunggu bas pada pukul 8.45.malangnya, tiada bas yang tiba pada pukul 9.sejak saya dari tahun 1 sehingga tahun akhir, tiada perubahan ditunjukkan walaupun sudah beberapa kali saya dan rakan-rakan membuat aduan rasmi. oeh itu saya harap MPP pada kali ini dapat mengambil tindakan bijak dengan kuasa yg telah diberikan.

KEDUA:saya dapat berita x rasmi mengatakan konvo pada tahun ini diadakan di JB.saya dan rakan-rakan amat terkejut dan sangat kecewa apabila mendengar berita ini. ini kerana, mungkin inilah kali terakhir kami akan menjejakkan kaki di ”bumi UTHM” ni.so, please..do something.. kami nak rasa jugak jadi warga UTHM buat kali terakhir..

jadi, dengan jawatan dan ”apa2” yg korang dapat, tolong lah kami ni..

jasa korang amat kami hargai..

terima kasih..

Jawapan :

Terima kasih atas aduan dan cadangan yang telah dibuat…Kami selaku MPP berbesar hati di atas kerjasama yang diberikan daripada pihak pelajar…

Respon aduan Pertama.

Untuk makluman, jadual bas dan van telah di gubal mengikut keperluan pelajar dan berkuatkuasa pada 16 mac yang lepas. Pada 15 mac bersamaan hari ahad pukul 9.00 mlm telah diadalan dialog mahasiswa (isu Pengangkutan) dan penjelasan berkaitan dengan jadual baru. Dialog mahasiswa ini berlangsung serentak di Kolej Kediaman Perwira dan Melewar. Sistem kali ini setiap pergerakan bas dan van akan dicatit pergerakan keluar dan masuk oleh Pengawal keselematan dari kolej Kediaman ke induk dan kampus Bandar dan sebaliknya. Pemandu dikehendaki melengkapkan pergerakkan sebanyak 30 trip sehari dengan kekuatan 5 buah bas dan 15 buah van. Sekiranya bas dan van tidak melakukan pergerakkan ataupun melakukan pergerakan kurang daripada 30 trip akan di denda. Melalui sistem ini pihak kami dapat mengenalpasti aduan pelajar tersebut berasa atau tidak melalui rekod pergerakan bas yang dibuat. Setiap aduan yang dibuat akan disemak di dengan pengawal keselamatan bagi membuktikkan bahawa aduan tersebut benar. Kemuncaknya pada 17 April di mana Pegawai Keselamatan telah membentangkan laporan pergerakan bas dan van tersebut di hadapan TNC HEPA. Banyak perkara yang akan di perbaiki bagi melicinkan lagi system pergerakan bas dan van. Walau bagaimanapun sejak pelancaran jadual baru tersebut aduan terhadap bas dan van telah berkurangan. Alhamdullilah.

Tetapi yang mengecewakan tidak sampai 20 % penghuni kolej yang hadir semasa dialog mahasiswa dibuat. Apa yang menyedihkan pihak kami apabila pelajar mahukan aduan mereka di beri maklumbalas secepat yang mungkin tetapi bila pihak MPP cuba memberi maklum balas dengan baik pelajar tidak memberi kerjasama yang baik. Rentetan daripada pekara itu dengan mudah pengadu membuat spekulasi bahawa MPP tidak melakukan kerja. Setakat ini pelajar yang membuat aduan adalah dikalangan pelajar yang tidak mengetahui jadual bas baru. Apapun MPP akan cuba menjawab setiap aduan yang pelajar buat. Setiap cadangan yang anda berikan amat kami hargai…mohon kerjasama dari pihak anda untuk terus memberikan kerjasama. Jikalau pihak anda ingin melihat bukti pergerakkan bas dan van boleh lah berhubung dengan Pegawai Keselamatan En. Yusuf Romli.

Respon aduan kedua

Pada 31 Mac yang lepas, MPP UTHM telah mengadakan mesyuarat bersama Naib Canselor. Antara perkara yang dibincangkan adalah Tempat Konvokesyen. Pada asalnya memang Konvokesyen kali ini akan dibuat di Persada, JB. Selaku MPP, kami teguh dengan pendirian kami untuk mengajukan kehendak pelajar untuk mengadakan Konvokesyen di UTHM. Maka di akhir usul disampaikan NC telah BERSTUJU dengan memberi syarat salah seorang ibu/ bapa sahaja yang dibenarkan masuk ke dewan konvo. Ini kerana kapasiti dewan tidak dapat menampung jumlah graduan. Kini dengan rasminya Konvokesyen Ke-8 akan diadakan di UTHM setelah dipersetujui oleh SENAT baru-baru ini..

Yang benar,

Amir Hamsah Bin Arifin

Pengerusi Kebajikan & Pengaduan Awam

Menjawab b/p YDP



tarikh konvo.. [ by budak sabah on Thu 07th May 09, 4:01pm]

salam..

bukan nak mengadu.. juz nak minta mPP dapatkan tarikh-tarikh cadangan majlis konvo. tarikh tu penting untuk tempahan tiket kapal terbang graduan dan parents dari BORNEO ke semenanjung. makin lambat tempah,makin mahal harga tiket. kalau dapat tarikh sebenar lagi o

Jawapan :

Berkenaan tarikh Majlis Konvokesyen, setakat ini tarikh yang telah MPP maklum tarikh sebenar adalah pada 8,9,10 Ogos 2009……. harap maklum…….

Yang benar,

Mohammad Khairul Izzat Bin Ariss

Timbalan Yang Di-Pertua

Menjawab b/p YDP

Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM [ by riyaz on Sun 10th May 09, 4:55pm]

Assalamualaikum,

Pertama sekali saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana menyediakan perkhidmatan aduan secara online seperti ini kepada pelajar2 UTHM.

Isu yang saya ingin bangkitkan ialah berkenaan Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM dimana antara syarat2 terkandung dalam perbincangan dengan Dato” NC, dimana hanya seorang sahaja (bilangan) dibenarkan masuk kedalam majlis istiadat konvekesyen.

Saya mewakili pelajar tahun ahkir yang lain, berpendapat bahawa syarat ini agak kurang relevan walaupun faktor kapasiti yang menjadi ukuran dalam penentuan akan syarat tersebut. Antara rasional yang mungkin saya sempat bangkitkan adalah bekenaan peluang ibu dan bapa untuk melihat anak mereka menerima scoll secara langsung dalam satu majlis adalah satu detik yang amat manis selepas mereka bertungkus lumus membesarkan kita sehingga berjaya menjejak kaki ke menara gading.

Oleh yang sedemkian, adalah wajar kepada mereka untuk mendapat peluang untuk melihat sendiri bagaimana anak mereka menerima ijazah masing2. Para pelajar tahun akhir berpendapat, situasi seperti ini akan menjadikkan pelajar berasa serba salah untuk memilih siapakah orang yang patut diberi peluang masuk. Contoh, pelajar terpaksa memilih antara ibu atau bapa untuk masuk kedalam istiadat konvekesyen, dimana saya yakin pemilihan ini amatlah berat sekali.

Berikutan itu, saya ingin mencadangkan beberapa cadangan agar bilangan wakil pelajar boleh dikekalkan kepada dua (2) wakil seorang. Antara cadangan adalah seperti berikut:-

1. Sesi istiadat dilanjutkan tempoh daripada 3 hari kepada 4 atau 5 hari bergantung kepada bilangan pelajar yang akan grade.

2. Sesi istiadat diadakan 3 sesi sehari (pagi, petang dan malam) untuk memastikan semua pelajar akan tamat menerima ijazah masing2 dalam tempoh 3 hari tersebut.

3. Tempat istiadat ditambah menjadi 2 tempat. Cadangan penambahan adalah di Dewan Peperiksaan F2 atau di Komplex G3 (dewan A) atau di Persada, Johor.

Semoga pemohonan kami (semua pelajar tahun akhir yang layak untuk grade) untuk mengekalkan bilangan wakil pelajar kepada 2 orang setiap pelajar akan mendapat perhatian yang sewajarnya.

Sekian, terima kasih.

Jawapan :

K.I.V = Dalam proses ….. akan dikemaskini selepas mendapat jawapan………

nak Tanya Tentang Sistem Pos [ by keyroolz on Thu 19th Mar 09, 3:50pm]

sy igin tahu bagaimana sistem pos berfungsi di uthm ni?

sbagai contoh,

sy tgal di kolej kediaman melewar, jika barangan dipos ke sini…yg pasti brg tu mesti sampai ke pejabat pos parit raja kan?

persoalan sy, adakah brg dr pejabat pos parit raja akan terus di hantar ke kolej kediaman melewar????dan sy hya perlu mengambil brg itu di pejabat melewar???

ke brg tu dr pejabat pos parit raja dihantar ke kampus utama uthm dulu baru di agihkan mengikut kolej kediaman?

tlg jwb dgn secepat mungkin..

terima kasih byk2…

Jawapan :

Salam..

Menjawab kepada soalan saudara, disini ingin diperbetulkan bahawa segala surat-surat yang dihantar kepada alamat Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) adalah tidak akan dihantar ke pejabat pos parit raja terlebih dahulu, bahkan akan terus dihantar ke Pejabat Pendaftar UTHM… apabila surat2 ini smpai ke Pejabat Pendaftar… Unit Pengurusan Sistem akan membahagi-bahagikan dan merekod surat tersebut mengikut kolej-kolej kediaman, pejabat-pejabat tanggungjawab (PTJ), pejabat-pejabat pentadbiran,fakulti-fakulti dan lain-lain lagi… pada setiap hari, seorang staf yang ditugaskan dari kolej kediaman atau pun dari pejabat-pejabat tersebut akan mengmbil surat mengikut pejabat masing-masing untuk diberikan kepada yang empunya surat..

Bagi surat-surat pelajar yang dihantar menggunakan alamat kolej kediaman, mereka boleh mendapatkan surat tersebut dikolej-kolej kediaman.. cara pembgian surat tersebut kepada pelajar adalah bergantung kepada pentadbiran kolej kediaman tersebut samada secara dengan meletakkan surat tersebut dipejabat kolej kediaman dan pelajar akan mengmbil sendri surat tersebut atau dengan menelefon atau membuat announcement… itu adalah bergantung kpd kolej kdiaman tersebut.

Biasanya surat yang dihantar menggunakan pos biasa atau pos laju, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 3-5 hari… manakala bagi courier, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 1-2 sahaja dari tarikh surat diposkan…adalah diingatkan bahawa pelajar perlu mendapatkan dan memeriksa surat yana dihantar dikolej kediaman terlebih dahulu,.. sekiranya tiada dikolej kediaman barulah boleh memeriksanya dipejabat pendaftar..

Adalah digalakkan disini bahawa, sekiranya pelajar ingin surat mereka selamat sampai dan diterima… pelajar perlulah menulis nama penuh, no kad metric, no tel (jika perlu),alamat kolej kediaman, dan alamat Universiti yang lengkap…pelajar juga digalakkan menggunakan pos laju,pos express atau courier2 yang berdaftar berbanding pos biasa yang menggunakn setem supaya sekiranya berlaku kelewatan, pihak pej. Pendaftar boleh membantu memndapatkan suratsurat tersebut… tersebut menggunakn no siri yang terdapat pada

Yang benar,

Mazni Bin Sariff

Pengerusi jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah

Menjawab b/p YDP

Salam Perpisahan buat teman………..



Sahabatku yang jauh di mana-mana,

Teruslah berjuang mendidik anak bangsa…

Teruslah berjuang…

Teruskan setiap langkah-langkahmu yang tak terbaca,

Aku disini kan memberimu semangat ganda…
Agar engkau mampu menghasilkan generasi kita yang InsyaAllah bisa sempurna…

Seperti para pujangga-pujangga yang ternama.
Sedikt sajak kucoretkan sebagai salam perpisahan buat sahabat-sahabat sekelas sekalian. Andai ku diberi pilihan untuk memilih masa berhenti, pastilah ku akan memilih untuk detik jam berhenti tatkala ini supaya secebis waktu dapat ku luangkan masa bersama kalian sahabat-sahabatku. Pengorbanan sahabat-sahabat untukku pastilah ku kenang. Dalam hampir 2 tahun ini, sejak diriku menjadi MPP pastilah tidak tergambar keperitan yang kalian tanggung untuk diriku ini. Perjuanganku dalam kehidupan MPP telah ditampung oleh kefahaman sahabat-sahabat yang penuh kesabaran sedaya upaya memberikan pendorong kejayaan tatkala ku kelemahan menghadapi pelbagai dugaan. Pastilah ku orang paling bertuah kerana sahabat-sahabat sekalian sering kali membelaku tatkalaku dimarahi di dalam kelas kerana kesibukanku. Terima kasih kerana memahami perjuanganku ini. Hutang budi kalian pastilah tidak terbalas dalam hayatku ini. Sahabat-sahabat juga tidak pernah mengeluh tatkala menyiapkan kerja berkumpulan tanpa kehadiranku. Sekali lagi terima kasih kepada kalian kerana tidak pernah melupakan namaku sekali dalam tugasan2 tanpapun kuminta diisi nama. Ternyata dalam hayat ini ku telah berjumpa sahabat sejati seperti kalian. Pasti kumerindui kalian selepas ini. Berat hatiku ini melepaskan kalian pergi meninggalkan diriku ini. Ya… Hidup perlu di teruskan…. manusia datang dan pergi…. pasti ku merindui gelak tawa kita di dalam kelas dalam mengejar cita-cita menjadi seorang pendidik. Ya… pekerjaan yang amat mulia di dunia ini adalah mendidik, sepertimana ikrar kita untuk bersama-sama mendidik memajukan anak bangsa kita. Pastilah cabaran menjadi pendidik pada masa kini merupakan satu cabaran kepada kalian. Tatkala masyarakat kini mula hilang hormat kepada guru yang berpenat lelah dalam mendidik anak bangsa kita, kalian sanggup ke hadapan menyahut cabaran dan menelan kepahitan oleh pendidik masa kini, anggaplah ini sebagai satu cabaran bagi kalian mebawa perubahan sebagai guru-guru pada masa depan. Diriku pula moga-moga dipermudahkan Allah S.W.T untuk menjejak sahabat-sahabat kalian dalam 6 bulan mendatang menjadi seseorang pendidik. Mungkin kalian merasakan perjuanganku ini hanya membazir masaku sahaja. Ya.. memang lebih cepat tamat belajar lebih cepat dapat kerja dan pastilah lebih cepat memegang duit. Itulah perbedaan manusia, mempunyai kesukaan masing-masing. Tatkala sahabat-sahabat lebih suka dengan mengejar hala tuju cita-cita masing-masing. Diriku ini pula suka dalam hal-hal yang mendatangkan kepuasan hidup seperti bidang politik kampus ini yang menjadi darah dagingku kini. Kerana hasil penelitianku sememangnya menjadi seorang guru merupakan sumbangan yang bermakna kepada agama, bangsa dan negara. Tetapi sekiranya seseorang yang ingin melakukan perubahan keseluruhan bangsanya pastilah tiada jalan lain selain keazaman politik yang kuat dan menjadi pemimpin politik satu hari nanti. Pastilah jalan ini penuh liku, dan diriku ini dalam proses menyiapkan diri menghadapi peperangan demi cita-cita murniku ini. Kalau diriku tersungkur di tengah jalan sekurang-kurangnya ku telah belajar dalam tempoh ini dan sesekali ku tidak menyesal dan gentar dalam meneruskan perjalanan perjuangan ini. Allah S.W.T sentiasa bersama hamba-Nya yang benar. Kenangan itu adalah realiti yang telah berlalu. Pastilah separuh kekuatanku ini pergi bersama semangat kalian. Tetapi ku juga beroleh kekuatan baru bersama sahabat-sahabat perjuanganku di dalam MPP. Pastilah tiada galang ganti untuk persahabatan 3 tahun kita bersama-sama ini. Selamat tinggal sahabat2 karibku Zul, Faiz, Arif, Azila, Irshad, Along, Hollis, Adilla, Ain, Hamidah, Nabila, Wani, dan Hajar. Akhir kata kumohon sepuluh jari sepanjang persahabatan ini sekiranya kutersalah kata, tersilap perbuatan dan melukakan hati kalian. Sekiranya ada ianya kulakukan tanpa kusedari, begitu juga dengan kalian tidak perlu memohon maaf kepadaku kerana tidak sekelumit pun perbuatan kalian yang menyebabkanku terasa hati dan menyimpan dendam. Sekian salam perpisahan dari sahabatmu ini.

Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid Pelajar Kelas 4 BBV Seksyen 1 Fakulti Pendidikan Teknikal Universiti Tun Hussein Onn Malaysia

Agama Islam dan Kedudukan dalam Perlembagaan PERUTUSAN BULAN MEI YDP MPPUTHM SESI 08/09



Assalamualaikum wbt dan salam perpaduan

UTHM 2 Mei – Alhamdulillah marilah kita bersama-sama memanjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T kerana dengan izin dan limpah kurnia-Nya dapat saya memberi perutusan bagi bulan Mei.

Sesungguhnya jawatan ini satu amanah Allah S.W.T yang seharusnya saya pikul dengan rasa penuh tanggung jawab dan jujur. Dalam memperjuangkan kebajikan mahasiswa, sudut yang harus dilihat ialah sejauh mana kefahaman mahasiswa terhadap peranan utama organisasi yang dikenali sebagai Majlis Perwakilan Pelajar. Fungsi utama MPP ialah sebagai medium pengantara di antara mahasiswa dan pihak pentadbiran universiti. Dalam erti kata lain, MPP berperanan untuk menyampaikan segala permasalahan yang dialami oleh para mahasiswa ke pihak universiti dan jika perlu, ke pihak yang lebih tinggi dalam usaha memastikan permasalahan itu selesai atau terjawab.

Dalam keadaan sekarang adalah penting untuk mahasiswa untuk bersatupadu agar suara mahasiswa lebih didengari dalam memastikan agenda kebajikan mahasiswa didengari. Memandangkan kita hidup dalam masyarakat majmuk, suasana harmoni yang telah wujud haruslah dikekalkan. Perbalahan akan sentiasa wujud di mana-mana kerana naluri semulajadi manusia yang mempunyai pelbagai pemikiran akan melahirkan ideologi yang berlainan. Tetapi bila kita bercakap soal Agama, Bangsa dan Negara seharusnya ianya mendapat keutamaan di mana individu atau kumpulan-kumpulan tertentu dapat menyingkirkan kepentingan peribadi dalam menjayakan agenda perpaduan bagi menjamin keharmonian kampus.

Bersyukur kerana saya dapat meluangkan waktu walaupun pada dasarnya sepatutnya saya pergi pada 2hb dan 3hb Mei 2009 ke bengkel pembentangan kertas kerja bagi konvesyen MPP Se-Malaysia. Tetapi memandangkan saya masih mempunyai kertas bagi peperiksaan akhir pada 5hb ini maka saya meminta seorang sahabat, ahli MPP yang sudah habis kertas untuk pergi ke bengkel tersebut mewakili pihak saya, walaupun sebenarnya beliau sudah mempunyai komitmen lain, tapi masih sanggup menolong saya yang sememangnya kepenatan dalam minggu ini dengan pelbagai isu pastilah hanya Allah S.W.T yang dapat membalas pengorbanan beliau. Sudah pastilah sukar untuk saya dalam meluangkan waktu untuk membalas segala komen memandangkan kerja-kerja MPP yang sudah sedia ada. Dalam keadaaan peperiksaan akhir ini, saya juga dalam penyelidikan bagi membuat kertas kerja untuk pembentangan semasa konvensyen MPP. Dengan beberapa isu yang memaksa saya untuk campur tangan menyebabkan jadual saya yang sudah sedia padat bertambah padat dalam usaha memastikan kebajikan pelajar yang menjadi modus operandi utama saya sebagai MPP tercapai. Pastilah ia menuntut pengorbanan yang tinggi dalam saya memastikan akademik saya turut terjaga. Saya juga ingin berkongsi pengalaman dalam menghadapi kesukaran untuk memberi penjelasan kepada pensyarah-pensyarah berkenaan mengenai tugas-tugas MPP yang menyebabkan saya terpaksa tidak hadir ke kuliah dan sering menghantar tugasan lewat berbanding pelajar lain. Istilah datang ke sini untuk belajar atau menjadi MPP pastilah terngiang-ngiang di telinga ahli MPP memandangkan pengalaman dua tahun saya menjadi MPP.



Saya mengambil kesempatan untuk memberi pandangan beberapa isu yang saya di minta membuat penjelasan. Berkenaan isu Penentuan Status Agama Anak adalah melibatkan isu sensitif kerana mempunayi unsur keagamaan. Kita perlu melihat daripada perspektif sebagai seorang Islam kerana di dalam perlembagaan telah meletakkan Agama Islam itu sebagai Agama Rasmi Persekutuan seperti termaktub dalam Perkara 3 : (1) Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan ; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan. Dalam hal ini pasti timbul kegusaran kepada penganut bukan Islam. Penjelasan-penjelasan yang meyakinkan juga harus di berikan kepada mereka dalam menjaga keharmonian yang sudah sedia ada wujud. Seperti di dalam perenggan Perkara 3 (1) ; Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan ; tetapi ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan sepatutnya sudah memadai dengan implementasi di negara ini di mana kita lihat penganut agama lain bebas untuk menunaikan kewajipan mereka dan juga pemberian cuti-cuti khas perayaan keagamaan. Penganut bukan Islam perlu memahami kewajaran penganut Islam dalam mempertahankan beberapa perkara mengenai hak-hak Islam, pastilah sekiranya hak-hak ini diperkatakan sehingga melampaui batasan akan mencetuskan perasaan tidak senang umat Islam. Adalah penting hal-hal sensitif ini di bendung sebelum ianya menjadi barah sentimen keagamaan sehingga boleh tercetusnya perkara yang lebih besar seperti peristiwa 13 Mei. Pendapat saya, adalah perlu dalam kes-kes seumpama ini dengan mendengar dahulu daripada pelbagai pihak yang bertanggungjawab dalam Hal Ehwal Agama Islam seperti Majlis Fatwa sebelum memutuskan sesuatu dasar yang melibatkan agama Islam walaupun Kabinet mempunyai beberapa kuasa tertentu dalam penentuan dasar. Dalam kes ini Perkara 12. Hak berkenaan dengan pendidikan. (4) Bagi maksud Fasal (3) agama seseorang yang di bawah umur lapan belas tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapanya atau penjaganya, sepatutnya sudah memadai untuk kita merungkap kes ini. Untuk pendapat berkenaan isu sosial, isu keselamatan pelajar lelaki dan perempuan keluar masuk berdua-duaan di dalam kereta juga permasalahan yang harus dilihat dengan mendalam. Seperti mana yang kita lihat penguatkuasaan larangan tersebut dilihat berjaya di Kolej Kediaman Melewar dan Perwira. Masalah utama adalah di lihat berlaku di pintu masuk utama Kampus Induk di mana penguatkuasaan untuk itu di lihat bermasalah kerana tiada peruntukkan di dalam mana-mana pekeliling universiti bagi menghalang perkara ini berlaku. Walaupun jauh di sudut hati saya, secara peribadi menyokong salah satu usaha pencegahan gejala sosial yang di cadangkan, saya juga harus melihat aspek pelaksanaannya tidak akan menyusahkan pelajar dan pihak yang bertanggungjawab untuk melaksanakannya. Cadangan bagi MPP mengusulkan cadangan ini saya akan usulkan kepada Jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah MPP yang akan bermesyuarat dengan setiap Biro Kerohanian dan Etika Jawatankuasa Kolej Kediaman pada 3 Mei 2009 dalam motif rancangan usaha menaikkan sahsiah pelajar. Pastilah cadangan-cadangan tersebut akan mengalami permasalahan-permasalahan sampingan seperti kesesakan yang berlaku sekiranya pada waktu-waktu puncak dilaksanakan perkara ini dan definisi berdua-duaan di dalam kereta bagi yang Islam dan bukan Islam dan kelongaran-kelongaran untuk kes-kes khas yang pasti akan berlaku kemudian hari. Semuanya akan diperhalusi terlebih dahulu sebelum daripada peringkat saya sebagi YDP akan melihat hasil perbincangan mesyuarat tersebut untuk di bawa ke mesyuarat MPP bagi penghasilan proposal atau kertas kerja kepada pihak universiti.

Untuk isu masa kemasukan pelajar perempuan yang di cadangkan pada 10 malam dan hangat diperdebatkan di blog ini. Saya telah cuba melihat dalam pelbagai aspek yang perlu di berikan perhatian. Pastilah cadangan ini dilihat salah satu usaha dakwah bagi membanteras gejala-gejala tidak sihat yang dibimbangkan pencadang mungkin akan berlaku pada lewat malam jika tiada langkah pencegahan konkrit di buat.

Ini membawa kembali kenangan saya kepada rumah saya di kampung. Ketika waktu kecil saya bersama-sama adik-beradik lain sememangnya telah di ajar dalam suasana konservetif di mana kawalan tradisional yang agak ketat. Selepas balik mengaji, kami akan mengulangkaji pelajaran atau beristirehat di depan televisyen bersama-sama keluarga. Paling tidak kurang pun bermain-main bersama-sama jiran di pekarangan luar rumah. Pastilah kekangan-kekangan ini yang membentuk jatidiri saya sekarang tetapi dalam saya menginjak usia ke alam remaja sedikit kebebasan telah diberikan kepada saya sebagai anak lelaki untuk balik pada lewat malam itupun dengan kebenaran keluarga atas-atas sebab tertentu yang munasabah. Dalam pada itu, sememangnya adik-beradik perempuan, diberikan kawalan yang lebih ketat oleh keluarga atas memenuhi nilai-nilai murni tradisi. Implementasi penyesuaian kawalan waktu di universiti kepada kaum hawa di lihat seperti cadangan yang menarik untuk saya sokong. Tetapi setelah melihat secara mendalam pastilah kita perlu melihat kembali kepada tujuan asal cadangan tersebut telah melebihi keraguan munasabah kerana akan menyusahkan pelajar-pelajar perempuan yang mempunyai urusan akademik dalam bentuk-bentuk perbincangan dan lain-lain perkara. Walhal pukul 12 pun kadang-kadang mempunyai kekangan tertentu kepada pelajar-pelajar untuk menyiapkan kerja-kerja akademik ini. Pastilah sepatutnya pelajar-pelajar sedar untuk menyiapkan kerja yang memerlukan perbincangan antara lelaki dan perempuan secara berkumpulan perlu dilakukan sebelum detik 12 malam. Saya melihat dasar jam 12 adalah kelonggaran yang diberikan bagi memudahkan urusan akademik pelajar.

Saya juga telah mencari banyak sumber-sumber tetapi tidak mejumpai nas-nas yang dapat menyokong pelaksanaan cadangan tersebut walaupun bertujuan untuk mencegah kemungkaran. Saya beranggapan pelajar-pelajar ini pastilah berniat baik bagi tujuan duduk berbincang dalam kewajipan mereka mengejar ilmu. Saya kembali merujuk beberapa pemberat dalam menuntut ilmu bagi menguatkan hujah saya untuk memberikan sedikit kelonggaran kepada pelajar perempuan di kampus.

Menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap muslim. Ini adalah berdasarkan sabda Nabi s.a.w. طلب العلم فريضة على كل مسلم Maksudnya: “Menuntut ilmu itu adalah wajib ke atas tiap-tiap orang Islam”

Riwayat Ibnul Abdil Barr.

Timbul persoalan; apakah ilmu yang wajib dituntut? Adakah ilmu agama sahaja atau ilmu-ilmu lain? Dalam perbincangan ulama, Al-Ghazali (1988) menyebutkan bahawa kerana adanya Alif Lam pada perkataan itu ( العلم ) maka ia menjadi ma’rifah. Jadi ilmu yang wajib dituntut itu ialah ilmu agama sahaja. Ilmu lain tidak sampai ke martabat wajib. Walau pun demikian, Al-Ghazali (1975) membahagikan wajib itu kepada dua jenis, iaitu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah. Ilmu Fardhu Ain ialah segala macam ilmu untuk mengenal Allah, mengetahui sifat-sifat Allah, mengetahui perkara ghaib, mengetahui cara beribadat, halal dan haram, mengetahui ilmu yang berkaitan dengan menjaga hati dan amalan hati, seperti sabar, ikhlas, hasad, ujub, takabur dan sebagainya. Di sinilah lahir istilah-istilah ilmu Tauhid, Feqah dan Tasawuf. Di tampat yang lain Al-Ghazali (1988) mengistilahkan dengan ilmu Mu’amalah dan ilmu Mukasyafah. Semua ini dipanggil Ilmu Syara’. Ilmu Fardhu Kifayah ialah ilmu yang perlu diketahui untuk keperluan dan keselesaan hidup di dunia. Tanpanya manusia menempuh kesusahan dan tidak dapat menyempurnakan tuntutan Fardhu Ain. Contohnya seperti ilmu perubatan, kejuruteraan, perindusterian, matematik, ekonomi, politik dan lain-lain. Maksud Fardhu Kifayah ialah cukup jika ada seorang daripada satu kumpulan orang Islam yang belajar ilmu itu dan semua orang dalam kumpulan itu terlepas daripada dosa. Sebaliknya jika tidak ada seorang pun dalam kumpulan itu yang mengetahui ilmu ini, maka semua orang dalam kumpulan itu berdosa (Al-Ghazali, 1988).



Selain itu saya juga berpendapat masa belajar berkumpulan antara lelaki dan perempuan juga haruslah mematuhi adab-adab kesopanan yang dituntut islam. Masa sehingga jam 12 malam perlulah dimanfaatkan sebaik mungkin dan atas dasar untuk mempermudahkan urusan pelajar dalam menuntut ilmu. Saya telah merujuk artikel karangan Hafiz Firdaus Abdullah seperti di bawah.

Terdapat tiga cara utama untuk mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini. Sebelum menyenaraikan cara-cara tersebut, ingin saya tegaskan bahawa seseorang itu hendaklah terlebih dahulu memastikan bahawa sesuatu kepelbagaian pendapat tersebut benar-benar duduk dalam kategori pertama ini. Jika ragu-ragu atau tidak pasti, cara-cara yang bakal disenaraikan di bawah tidak boleh dipraktikkan.



Pertama: Menerima Dan Mempraktikkan Semua Pendapat. Jika di dalam sesuatu perkara terdapat kepelbagaian pendapat, hendaklah diterima dan dipraktikkan semua pendapat yang wujud dalam kepelbagaian tersebut. Tidak boleh menerima satu pendapat sahaja kerana ia bererti menyempitkan sesuatu yang luas. Tidak boleh mempraktikkan satu pendapat sahaja kerana ia akan memberi sangkaan kepada orang awam bahawa dalam perkara tersebut hanya ada satu pendapat. Malah, sangkaan tersebut akan beralih kepada satu keyakinan palsu bahawa hanya apa yang dipraktikkan adalah betul manakala praktik lain adalah salah.

Kedua: Memberi Prioriti Kepada Usaha Lain Yang Lebih Penting. Tidak dinafikan bahawa di dalam sesuatu kepelbagaian pendapat, seorang itu mampu mengkaji dan mengunggulkan satu pendapat yang paling kuat (rajih). Akan tetapi apa yang dianggap kuat olehnya mungkin dianggap lemah (marjuh) oleh orang yang lain dan demikianlah sebaliknya. Perkara ini, yakni timbul tenggelam antara rajih dan marjuh, tidak pernah akan mengenal titik noktah. Maka apabila berinteraksi dengan kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama ini, seseorang itu hendaklah mempraktikkan Fiqh al-Awlawiyyat. Fiqh al-Awlawiyyat ialah memberi prioriti kepada perkara yang sememangnya memerlukan prioriti mengikut tempat, masa dan keadaan. Seorang muslim yang cemerlang, hebat dan mengharapkan rahmat Allah bukanlah terdiri daripada mereka yang melakukan amalan sesuka hatinya, akan tetapi adalah mereka yang mampu menilai antara beberapa amalan yang ada, manakah yang patut diberi tumpuan demi manfaat untuk seluruh umat Islam.

Memerah fikiran dan mengembeling tenaga untuk membeza antara yang rajih dan marjuh bagi sesuatu kepelbagaian pendapat yang duduk dalam kategori pertama tidak sepatutnya menjadi prioriti seorang muslim yang hendak mencari rahmat Allah pada masa dan zaman kini. Terdapat banyak isu lain yang sepatutnya diberi prioriti, seperti membanteras bid‘ah, membetulkan penyelewengan agama oleh golongan Islam Liberal, Syi‘ah, Orientalis dan media, berdakwah kepada golongan bukan Islam dan melakukan amar ma’ruf serta nahi mungkar. Ketiga: Memberi Tumpuan Kepada Pendapat Yang Lebih Memudahkan. Seandainya di dalam sesuatu kepelbagaian terdapat pendapat atau hukum yang lebih memudahkan umat Islam, hendaklah diberi tumpuan kepada pendapat atau hukum tersebut. Ini disebut sebagai Fiqh al-Taysir dan ia memang selari dengan tuntutan al-Qur’an dan al-Sunnah. Dalam al-Qur’an umpamanya, Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengajar kita sebuah doa yang berbunyi: لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٨٦)

“Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengira kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir.



Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga pernah berpesan: يَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا وَبَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا.

Permudahkanlah dan jangan menyusahkan, gembirakanlah dan jangan menakutkan. Contoh pendapat yang lebih mudah dalam kepelbagaian pendapat yang dibenarkan adalah syarat yang membolehkan seseorang itu mempraktikkan hukum-hukum musafir. Secara umumnya pendapat tentang syarat-syarat boleh dibahagikan kepada dua:

Pendapat Pertama adalah yang meletakkan jarak minima dan tempoh maksima sebelum seseorang itu dapat mempraktikkan hukum-hukum musafir. Pendapat ini seterusnya terbahagi kepada beberapa pendapat yang lain. Masyhur di Malaysia, jarak minima ditetapkan sebagai 90 kilometer manakala tempoh maksimun ialah 3 hari. Jika seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi 90 kilometer dan keseluruhan perjalanan itu pula kurang daripada 3 hari, maka dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa. Pendapat Kedua adalah yang tidak meletakkan apa-apa jarak minima atau tempoh maksima. Asalkan seseorang itu membuat satu perjalanan yang melebihi kebiasaan dan tidak berniat untuk menetap dalam perjalanan tersebut, dia boleh mengqasarkan solatnya dan berbuka jika dia sedang berpuasa. Jika dianalisa, Pendapat Kedua adalah lebih memudahkan dan mendekati tujuan syari‘at Islam yang ingin mengelakkan kesukaran bagi seorang yang sedang bermusafir. Ini kerana individu yang berlainan akan menghadapi kadar kesukaran yang berbeza antara satu sama lain dalam perjalanan yang saling berlainan. Menetapkan syarat yang sama bagi semua individu dalam semua perjalanan menjauhi tujuan syari‘at di sebalik hukum musafir itu sendiri.



Adakalanya sebahagian orang keberatan untuk menyampaikan sesuatu yang memudahkan umat kerana sikap berhati-hati dan bimbang kemudahan tersebut akan diperlecehkan oleh masyarakat. Keberatan ini tidak sepatutnya timbul kerana dua sebab:

1. Sikap berhati-hati memang baik, namun hendaklah juga berhati-hati agar sikap tersebut tidak diletakkan pada tempat yang salah. Dalam kes ini, sikap berhati-hati tidak boleh dijadikan alasan untuk menyembunyikan sesuatu yang mudah kerana kemudahan itu sendiri merupakan roh atau tujuan syari‘at Islam. Menyembunyikan sesuatu yang mudah bererti menyembunyikan Islam yang sebenar dan seseorang itu lebih patut berhati-hati daripada melakukan kesalahan seumpama ini. 2. Orang yang memperlecehkan hukum agama bukanlah mereka yang mempraktikkan kemudahan agama secara berlebih-lebihan, akan tetapi adalah mereka yang tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama. Oleh itu tidak perlu bimbang akan kemungkinan sesuatu kemudahan agama akan diperlecehkan oleh masyarakat. Malah sesuatu yang lebih patut dibimbangkan ialah, kenapa sebahagian masyarakat tidak mempraktikkan apa-apa hukum agama? Mungkinkah, saya ulang: mungkinkah salah satu daripada faktor utama adalah kerana mereka selama ini dipaksa dengan pelbagai hukum yang berat dan azab yang menakutkan sehingga akhirnya mereka berputus asa dan menjauhkan diri daripada agama? Saya buka soalan ini untuk renungan para pembaca sekalian.

Saya kembali kepada objektif utama MPP adalah bagi menjaga kebajikan pelajar. Dalam hal ini saya melihat beberapa perkara dalam menentukan keputusan yang saya ambil. Keputusan-keputusan yang diambil adalah daripada mesyuarat-mesyuarat MPP. JKK dan pihak universiti sebelum keputusan akhir yang saya akan ambil. Keputusan ini akan memberi kesan kepada semua pelajar seperti kes perpindahan pelajar kanan ke kolej-kolej baru dengan mengambil pendekatan untuk menyokong dasar universiti tetapi bersyarat seperti kenyataan saya sebelum ini dan resolusi yang telah MPP dan JKK hasilkan. Dengan merujuk beberapa pemberat seperti yang saya lampirkan dan juga memohon hidayah daripada Allah S.W.T, saya mengmbil keputusan drastik ketika itu bagi penyelesaian jangka pendek dan juga membuat perancangan jangka panjang yang akan saya susuli kemudian. Rujukan saya dengan mengambil beberapa pemberat iaitu daripada (Hadis 40 – Imam An-Nawawi).

HADIS 27 ‫ﻋﻦ اﻟﻨﻮاس ﺑﻦ ﺳﻤﻌﺎنt ‫ﻋﻦ اﻟﻨﺒﻲe ‫ﻗﺎل: )) اﻟﺒﺮ ﺡﺴﻦ اﻟﺨﻠﻖ. واﻹﺛﻢ ﻣﺎ ﺡﺎك ﻓﻲ ﻧﻔﺴﻚ ‫وآﺮهﺖ أن یﻄﻠﻊ ﻋﻠﻴﻪ اﻟﻨﺎس ((. رواﻩ ﻣﺴﻠﻢ. وﻋﻦ واﺑﺼﺔ ﺑﻦ ﻣﻌﺒﺪt ‫ﻗﺎل: )) أﺗﻴﺖ رﺳﻮل ‫اﷲe ‫ﻓﻘﺎل: ) ﺟﺌﺖ ﺗﺴﺄل ﻋﻦ اﻟﺒﺮ؟ ﻗﻠﺖ: ﻧﻌﻢ. ﻗﺎل: اﺳﺘﻔﺖ ﻗﻠﺒﻚ اﻟﺒﺮ ﻣﺎ اﻃﻤﺄﻧﺖ إﻟﻴﻪ اﻟﻨﻔﺲ (( ‫واﻃﻤﺄن إﻟﻴﻪ اﻟﻘﻠﺐ، واﻹﺛﻢ ﻣﺎ ﺡﺎك ﻓﻲ اﻟﻨﻔﺲ وﺗﺮدد ﻓﻲ اﻟﺼﺪر وإن أﻓﺘﺎك اﻟﻨﺎس وأﻓﺘﻮك .‫ﺡﺪیﺚ ﺡﺴﻦ رویﻨﺎﻩ ﻣﻲ ﻣﺴﻨﺪي اﻹﻣﺎﻣﻴﻦ؛ أﺡﻤﺪ ﺑﻦ ﺡﻨﺒﻞ واﻟﺪارﻣﻲ ﺑﺈﺳﻨﺎد ﺡﺴﻦ Daripada al-Nawwas ibn Sam’aan r.a. daripada Nabi SAW baginda bersabda: Kebajikan itu ialah keelokan budi pekerti dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam dirimu dan engkau benci orang lain mengetahuinya. Hadis riwayat al-lmam Muslim. Dan daripada Waabisoh ibn Ma’bad r.a. beliau berkata: Aku telah menemui Rasulullah SAW lalu Baginda bersabda: Engkau datang mahu bertanya tentang kebajikan? Aku berkata: Ya. Baginda bersabda: Mintalah fatwa dari hatimu. Kebajikan itu ialah suatu perkara yang diri dan hati merasa tenang tenteram terhadapnya, dan dosa itu itu ialah suatu perkara yang tergetar dalam dirimu dan teragak-agak di hati, sekalipun ada orang yang memberikan fatwa kepadamu dan mereka memberikan fatwa kepadamu. Hadis Hasan riwayat al-lmam Ahmad dan al-Daarimie dengan isnad yang baik. Pengajaran hadis: (1) Kebajikan atau kebaikan ialah perkara yang hati seorang mukmin merasa tenang dan baik, sedangkan kejahatan atau dosa pula ialah apa yang hatinya merasa keluh kesah, gementar dan merasa takut kalau-kalau diketahui oleh manusia. Seorang mukmin, dengan firasat hatinya boleh menduga baik buruk sesuatu perkara. Walau apapun pandangan orang lain, dia lebih berhak membuat pendirian berdasarkan iman dan firasatnya. Namun perasaan dan firasatnya itu tidak boleh bertukar menjadi hukum syara’ atau fatwa yang memestikan orang lain mengikutinya. la hanya boleh digunakan untuk dirinya sendiri. Kebaikan atau kebajikan yang diberikan kelonggaran untuk kita meminta fatwa hati ialah kebajikan yang masih kesamaran, adapun yang memang sudah ada nas yang jelas, maka ia mesti dianggap kebaikan biarpun hati berat menerimanya. Demikian juga keburukan yang sudah ada nas yang jelas, ia tidak boleh dipertikaikan atau ditakwil lagi berdasarkan perasaan dan firasat hati. Perasaan hati hanya boleh dipakai apabila selari dengan kaedah hukum syara’ dan selagimana tidak bercanggah dengan hukum hakam agama.

HADIS 33 ‫ﻋﻦ اﺑﻦ ﻋﺒﺎس رﺿﻲ اﷲ ﻋﻨﻬﻤﺎ أن رﺳﻮل اﷲe ‫ﻗﺎل: )) ﻟﻮ یﻌﻄﻰ اﻟﻨﺎس ﺑﺪﻋﻮاهﻢ ﻻدﻋﻰ ‫رﺟﺎل أﻣﻮال ﻗﻮم ودﻣﺎءهﻢ، ﻟﻜﻦ اﻟﺒﻴﻨﺔ ﻋﻠﻰ اﻟﻤﺪﻋﻲ، واﻟﻴﻤﻴﻦ ﻋﻠﻰ ﻣﻦ أﻧﻜﺮ (( ﺡﺪیﺚ ﺡﺴﻦ .‫رواﻩ اﻟﺒﻴﻬﻘﻲ وﻏﻴﺮﻩ هﻜﺬا وﺑﻌﻀﻪ ﻓﻲ اﻟﺼﺤﻴﺤﻴﻦ Hadis ini hadis hasan diriwayatkan oleh al-lmam al-Baihaqie dan lain-lain sedemikian dan sebahagiannya terdapat dalam kitab sahih Bukhari dan Muslim. Daripada lbnu ‘Abbas r.a.( )رﺿﻲ اﷲ ﻋﻨﻬﻤﺎbahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sekiranya manusia diberikan setiap tuntutan dan dakwaan mereka, nescaya ramai orang akan menuntut harta dan darah kaum lain (iaitu menuntut bunuh balas), akan tetapi mestilah tuntutan itu berbukti keterangan bagi pihak yang mendakwa dan sumpah bagi orang yang tidak mengaku. Pengajaran hadis: (1) Hadis ini menerangkan sikap dan tabiat buruk kebanyakan manusia di mana mereka gemar mendakwa sesuatu yang bukan milik mereka. Sekiranya semua dakwaan mereka dituruti, nescaya akan kecohlah sistem kehidupan manusia. Secara tidak langsung ia membayangkan bahawa banyak persengketaan, pergaduhan malah pembunuhan dan peperangan yang berlaku di kalangan manusia membabitkan soal harta benda dan kekayaan. (2) Untuk menghadapi kes tuntutan dan dakwaan seumpama ini, lslam membawa suatu kaedah kehakiman yang bijaksana iaitu setiap orang yang mendakwa sebarang tuntutan mestilah mengemukakan bukti keterangan menyokong dakwaannya sementara orang yang didakwa pula mestilah bersumpah menafikan tuduhan tersebut. (3) Agama lslam adalah agama yang adil dan menyelesaikan masalah umatnya secara adil dan saksama.

HADIS 34 ‫ﻋﻦ أﺑﻲ ﺳﻌﻴﺪ اﻟﺨﺪريt ‫ﻗﺎل: ﺳﻤﻌﺖ رﺳﻮل اﷲe ‫یﻘﻮل: )) ﻣﻦ رأى ﻣﻨﻜﻢ ﻣﻨﻜﺮا ﻓﻠﻴﻐﻴﺮﻩ .‫ﺑﻴﺪﻩ، ﻓﺈن ﻟﻢ یﺴﺘﻄﻊ ﻓﺒﻠﺴﺎﻧﻪ، ﻓﺈن ﻟﻢ یﺴﺘﻄﻊ ﻓﺒﻘﻠﺒﻪ. وذﻟﻚ أﺿﻌﻒ اﻹیﻤﺎن (( رواﻩ ﻣﺴﻠﻢ Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Sa’id al-Khudrie r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman. Pengajaran hadis: (1) Menunaikan tanggungjawab dakwah iaitu menyeru kepada perkara ma’aruf dan mencegah kemungkaran adalah suatu kewajipan ke atas seorang mukmin yang tidak harus dipandang enteng, kerana kecelakaan akan menimpa seluruh umat sekiranya kemungkaran dibiarkan terus merebak. (2) Barangsiapa yang melihat suatu kemungkaran berlaku di depan matanya, dan dia berkuasa mencegahnya sama ada dengan tangannya atau dengan lidahnya maka dia berkewajipan mencegah kemungkaran tersebut. Dia berdosa membiarkan kemungkaran tersebut berlalu tanpa sebarang tindakan atau percubaan mahu mencegahnya, kecuali kalau dia tidak mampu atau kerana dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada dirinya apabila dia mencegah mungkar itu. (3) Mencegah mungkar hanya dengan hati, iaitu dengan membencinya dan berazam mahu mencegahnya pada suatu masa nanti kalau dia mampu adalah tahap iman yang paling lemah.

Akhir kata, saya juga sedia menerima pandangan-pandangan seterusnya dan sekiranya terdapat kesilapan dalam artikel ini saya terbuka untuk menerima teguran dan akan memperbetulkan yang mana salah. Justeru itu, saya berharap ahli-ahli MPP dari Majlis Tertinggi dan semua Jabatan dapat menjalankan tanggungjawabnya dengan efektif dan kerjasama erat dari semua pihak amat-amat diharapkan dengan harapan pengurusan yang lebih mantap daripada saya bagi suku kedua tahun ini bagi meningkatkan tahap profesionalisme MPP UTHM. Sahabat-sahabat mahasiswa juga diminta untuk berdiri teguh di belakang MPP bagi memantapkan lagi perjuangan kita dalam bersama-sama menjaga kebajikan pelajar dan seterusnya bersama-sama merealisasikan hasrat universiti dalam meningkat kualiti dan mutu dalam bidang pendidikan pengajian tinggi negara seperti hasrat kerajaan khususnya Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.

Sebelum saya akhiri kata-kata ini, serangkap pantun saya rungkaikan kepada rakan-rakan seperjuangan……..

Hang Tuah pahlawan terbilang,

Bunuh Jebat kerana raja,

Perjuangan kita tidak akan hilang,

Selagi penyokongnya tetap setia.

Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid

Yang Di-Pertua MPP Sesi 08/09

STATISTIK KES TATATERTIB PELAJAR 2005 – 2009
UNIVERSITI TUN HUSSEIN ONN MALAYSIA


p/s : Tidak termasuk kes pada tahun 2009 yang dalam proses perbicaraan.

PEMBANTU MINGGU HALUAN SISWA

SESI 2009/2010

PERHATIAN :

BERIKUT ADALAH SENARAI NAMA BAGI MEREKA YANG BERJAYA MENJADI PEMBANTU MINGGU HALUAN SISWA (MHS) SESI 2009/2010

BIL NAMA NO.MATRIK FAKULTI
BAHAGIAN PENGISIAN
1. ABDIKADIR MOHAMOUD JIBRIL AE060082 FKEE
2. AHMAD FEEROZ BIN YACOB AF060114 FKAAS
3. AHMAD JAIDI BIN MIDIN CD0070162 FKMP
4. AHMAD SABREE FADZIL BIN IDRIS AE080106 FKEE
5. AHMADUL WAFFA BIN NORDIN CD070174 FKMP
6. AIMI FILZAH BT ABU SEMAN AP080099 FPT
7. AIZAT FIKRY BIN SA`ADULLAH AE070173 FKEE
8. AIZAT ZAYYANI BT AMAD ZAHIT AP080175 FPT
9. AMIRA BT ADNAN AP080132 FPT
10. ARRAUZAH BT RAZAK CE080207 FKEE
11. ASFA SHIKEN BT CHIA YON SIN CB080050 FPTEK
12. ASNIZAH BT MAT JANI AP080158 FPT
13. ATIQAH BT HASSAN AI080255 FTMM
14. AZFA RUHAYA BT ABDULLAH CP080118 FPT
15. AZHANA BT MISRAN AE060173 FKEE
16. AZHANI BASMIN BT AZRAAI CF080035 FKAAS
17. AZIRA RADHIAH BT ABDUL AZIZ AI080355 FTMM
18. AZRIN SHAH BIN ADENAN AD080452 FKMP
19. CHONG AIK MENG DE080068 FKEE
20. CHUA LEH HUI CP080047 FPT
21. FARHANAH BT MD.NORDIN DE080006 FKEE
22. FITRIYATUL ASYIQIN BT MOHD RUDIN AP070210 FPT
23. FU KOK SIONG AD060106 FKMP
24. GOBI A/L ARUMUGHAM DE080159 FKEE
25. GOH WAN INN DF070003 FKAAS
26. HANIZ BIN MOHD ZAINAL ABIDIN AE080216 FKEE
27. HASSANAL BOLKIAH BIN ABD RAHMAN CD070154 FKMP
28. HAZATUL NAJWA BT MAHAMAD ESHA AB080131 FPTEK
29. ISMA NOORAINI BT ISMAIL CD080128 FKMP
30. JEFRYRAL BIN RAMLI AP080278 FPT
31. JENNET WOO AB060146 FPTEK
32. KAMA AZIRA BT KAMIL DE080048 FKEE
33. KHAIRUL AZHAR BIN MAZLAN AD070166 FKMP
34. LATIFAH BT MAMAT AB080128 FPTEK
35. LEE MEI POH AE060238 FKEE
36. LIM SIN MEI AF060154 FKAAS
37. LUSIANA BT DUHA AI080320 FTMM
38. MARIANI BT MOHAMED AE060214 FKEE
39. MAZLIN BIN HAMDAN CI080060 FTMM
40. MOHAMAD HAIRUNNIZAM BIN MURAD DB070037 FPTEK
41. MOHAMMAD SYAHADAN BIN MAKSOM CD070104 FKMP
42. MOHD ARMIN BIN RAMLAN DF070107 FKAAS
43. MOHD AUSSIFF BIN ISMAIL AF060082 FKAAS
44. MOHD AZFAR BIN MOHD RIDZA CE080093 FKEE
45. MOHD AZUAN BIN BAED AF060118 FKAAS
46. MOHD FADZLI BIN ABDUL SAMAD AD070261 FKMP
47. MOHD FAHMI BIN ABDUL RAHMAN DF080015 FKAAS
48. MOHD FAIZ BIN ZAKARIA AP080170 FPT
49. MOHD FAIZAL BIN SABTU AB060029 FPTEK
50. MOHD FARHAN B MOHMAD AF060119 FKAAS
51. MOHD FARID FIRDAUS BIN HASNARI AF060106 FKAAS
52. MOHD FARIS FIRDAUS BIN RAMLI @ HASHIM AE070130 FKEE
53. MOHD FIRDAUS BIN ABDULLAH CD070187 FKMP
54. MOHD HAFIZ BIN AHMAD AZIZI AF080122 FKAAS
55. MOHD NAZRUL AZWAN BIN AZMI CF080111 FKAAS
56. MOHD SAFAWI BIN HASSAN AD070127 FKMP
57. MOHD YUSRI BIN ABDULLAH CF080140 FKAAS
58. MOKHSEIN BIN ABDUL MANAP CD070173 FKMP
59. MUHAMAD NOK FAHIM BIN ZAINI AB060031 FPTEK
60. MUHAMAD SUBRI BIN ABU BAKAR AD070129 FKMP
61. MUHAMAD TARMIZI BIN HUSSIN DF080044 FKAAS
62. MUHAMAD YATIMI BIN ABDUL RASID DF080018 FKAAS
63. MUHAMMAD AMEERUL ASRI BIN ROSLI AD070126 FKMP
64. MUHAMMAD FAUZI BIN ALI AP070222 FPT
65. MUHAMMAD HAZIM BIN HUSSIN AD070108 FKMP
66. MUHAMMAD HAZWAN BIN WAN HUSAIN AF060134 FKAAS
67. MUHAMMAD HILMI BIN YOP CB080078 FPTEK
68. MUHAMMAD MUAZZEEN BIN ABDUL MALEK AP080165 FPT
69. MUHAMMAD SYAWAL BIN ARSHAD CD070159 FKMP
70. MUHD MUHAIMIN BIN ZAKARIA AB060112 FPTEK
71. MURNI BINTI BURHAN AP080375 FPT
72. NAZIDAH BT JUNIT AB070002 FPTEK
73. NAZWA HIDAYAH BT MOHAMAD DE070068 FKEE
74. NIRMALA A/P NAWASIWAYAM AF080305 FKAAS
75. NOOR FAZLINA BT MEGAT ANUAR CF080300 FKAAS
76. NOR AINI BT AHMAD AB070010 FPTEK
77. NOR AMIRA BT ASIM AP080318 FPT
78. NOR ASHIKIN BT MOHD HASNAN AP080348 FPT
79. NOR ASIAH BT MOHD ZAID AB070017 FPTEK
80. NOR AZURA BT BUSU CB080023 FPTEK
81. NOR FADILA BT MOHD NOOR AB070025 FPTEK
82. NOR NAFIZAH BT MUHMED AB070019 FPTEK
83. NOR SHAZWANI BT ZAINAL A’BIDIN CE070268 FKEE
84. NORAZIEMAH BT TALIB AP080251 FPT
85. NORAZRENA BINTI MD.ARIFF DF070052 FKAAS
86. NORFARHAN BT MOHD ZAINUDDIN AP080352 FPT
87. NORIMAH BT MD NORDIN CI080024 FTMM
88. NORLIZA BT AHMAD CE070250 FKEE
89. NORLIZA BT MOHD NOOR CF070162 FKAAS
90. NORSAMSIAH BT ISMAN DE070016 FKEE
91. NORSYUHADAH BT MASKAN CP080001 FPT
92. NORZAHIDA BT MOHAMED CP080110 FPT
93. NOSHAZWANI BT AWI CP080088 FPT
94. NUR AKMA NAZREEN BT MARZUKI CD080117 FKMP
95. NUR DHIYA’LIYANA BT KAMAL AF060116 FKAAS
96. NUR ERNA HAZWANI BT ZAINUDIN AI080198 FTMM
97. NUR FAREHAN BT PIRMOHAMED AP080279 FPT
98. NUR HANANI SYAZILA BT ZAINUDDIN CF080141 FKAAS
99. NUR HANIZAH BT ZAINI AB080106 FPTEK
100. NUR SABRINA BT LOB ISNIN AP080276 FPT
101. NUR SYAHEERA BT OTHMAN AF060125 FKAAS
102. NURAZARAH BT MD HUSSAIN AP080155 FPT
103. NURHALIMAH HAFIZAH BT RUSTAM AF060140 FKAAS
104. NURJAMALINA JAMALUDIN DE070165 FKEE
105. NURUL ARAFAH BT ABD RANI AP08027 FPT
106. NURUL FADZNI BT YUSOFF CD080022 FKMP
107. NURUL FARAHAIN BT AHMAD AP080124 FPT
108. NURUL FARHAINI BT RAZALI AP070199 FPT
109. NURUL HAFIZAH BT ABDUL AZIZ CP080039 FPT
110. NURUL HUSNA BT SALEH CP080095 FPT
111. NURUL LIYANA BT ZANAL ALI CP080026 FPT
112. NURUL ZAHIDAH BT ABDUL HAMID AB060128 FPTEK
113. OOI CHING KANG DF080031 FKAAS
114. PRICILLA ANAK KUNJAN AB060180 FPTEK
115. REEZA HILMEE BIN AZME CF080242 FKAAS
116. RINI LIANA BT MOHAMED PAKRI DI070021 FTMM
117. SAFWAN BIN MAT JANI AE070091 FKEE
118. SALMA BT YUSUF@MAT DAUD CP080013 FPT
119. SHAHRUL NEEZAM BIN AZAHAR CE080161 FKEE
120. SHAZANA HANIM BT SAKRI AP080347 FPT
121. SIOW BAAI HER AP080381 FPT
122. SITI ASMA’ BT MANAP AP070060 FPT
123. SITI HAPSAH BT HASNI CP080108 FPT
124. SITI MARYAM BT ABD HAMID AF060141 FKAAS
125. SITI NAZIRAH BT MOHD TALHA CP080077 FPT
126. SITI NOOR SYUHAIDAH BT SAMMURI CI080025 FTMM
127. SITI NOR HAFIZAH BT SA’DON AE070102 FKEE
128. SITI NORIDA NORAIN BT NAEM CD080145 FKMP
129. SITI ROSLINDA BT AB AZIZ@ACHIT AF070151 FKAAS
130. STEPHANIE LAU LEE SZE CF070197 FKAAS
131. SUHAILA BT RAMLI CP080065 FPT
132. SUZANA BT ABDUL LATIF CF070154 FKAAS
133. SYAZWANA BT MOHAMAD SODIKIN AP070013 FPT
134. THEAIVENDIRAN A/L MURUGESU DF080091 FKAAS
135. THERESA TAN LI LING AB060179 FPTEK
136. UMAYMAH BT ALAMIN AB070011 FPTEK
137. WAN MOHD AKMAL BIN WAN MAKHDZAR CD070156 FKMP
138. YOUSOF QALIB ABSIE DP080006 FPT
139. YUSOUF AL MATIN BIN MOHD ISMAIL CD070165 FKMP
140. ZALIFAH BT TUKEMAN AE060223 FKEE
141. ZUKARNO BIN YUSOFF AD070142 FKMP
142. ZURAIDA BT HAMJAH AF060105 FKAAS
143. ZURAIDA BT MUSTAFFAR CE070288 FKEE
144. AHMAD FADHIL KHAIRI B MOHD ALI AF060103 FKAAS
145. TYYZAR B MOKHTAR CF050051 FKAAS
146. NORDIANAH BT ALIAS AB060073 FPTEK
147. KAMILIA BT SINDIONG@MOHD SANY AB060138 FPTEK
148. NOORSYAKIRAH BT OMAR AB060043 FPTEK
149. MOHD REDZUAN B HAMJAH AB060086 FPTEK
150. NOR KARMILA BT AWANG AB060133 FPTEK
BAHAGIAN TEKNIKAL
1. YEE JINGZU AD080044 FKMP
2. MOHD EZUEZAIRI BIN ANUAI CD080253 FKMP
3. NOOR AMIRA SARANI CF080286 FKAAS
4. HAWA HAIDAR BINTI ATEMIN CF080081 FKAAS
5. AHMAD FIRDAUS BIN MOHD NOH CF080281 FKAAS
6. MOHD FAIZ BIN AHAT CD080224 FKMP
7. MOHD FARRIS BIN MANSOR CD080050 FKMP
8. NG KHANG YINN AE070218 FKEE
9. ONG KENG POH AF080306 FKAAS
10. MELVIN SAMUEL A/L PAKINATHAN CF080053 FKAAS
11. NUR FAEZAH BINTI YAHYA CF080127 FKAAS
12. PENIEL ANG SOON ERN AP060097 FPT
13. YEOW KAI JUN AE080267 FKEE
14. LAM KOK KHEONG AE080276 FKEE
15. MOHD SAUTI BIN OTHMAN CD070111 FKMP
16. MUHAMAD HUZAIMI BIN ABDUL GHAFAR AE060182 FKEE
17. AHMAD SAIFUL BAHARI BIN ABDUL RAHIM DE070223 FKEE
18. MOHAMAD ADIB BIN DAMON DE070211 FKEE
19. MUHAMAD HASLIZAN BIN MALIKI AE070330 FKEE
20. MOHD ZULHELMI BIN MOHAMED AE060186 FKEE
21. MUHAMAD RUSYDI BIN IZHARI AE060084 FKEE
22. ABU ZAR BIN ZABIDI AE060221 FKEE
23. MUHAMMAD SYAFIQ BIN ABDUL RAHMAN AE070094 FKEE
24. LEE CHUN HOW CP080083 FPT
25. NIK SALEFATUL HASANA BINTI OTHMAN CF070173 FKAAS
26. TAN LI FONG AP080238 FPT
27. SHAMSA SYUHADA BINTI SHAMSUDDIN CP080116 FPT
28. AGHILESVARI A/P VIJAKUMARAN CF070054 FKAAS
29. NUR MUHAMAD FIRDAUS BIN NOR AZMAN DF070132 FKAAS
30. CHONG CHUI TENG AF070050 FKAAS
31. LEE SIM YEE AF070298 FKAAS
32. JASBINDER SINGH A/L JASWANT SINGH CE080109 FKEE
33. MOHD IRUWAN SHAH BIN MOHD SHUKRI CE080035 FKEE
34. ANDRYAN BIN ANTHONY CI080102 FTMM
35. FADHULLAH BIN AMINUDDIN AE070119 FKEE
36. MUHAMMAD HAKIM BIN ZAINAL AD070157 FKMP
37. GEVANSRI A/L BASKARAN CF080186 FKAAS
38. PUA TIONG ENG AD070194 FKMP
39. KEW SI HUAN AP070254 FPT
40. LEE YOUNG HENG AP080186 FPT
BAHAGIAN PROTOKOL
1. NINAARISTI BT ERIZAL AE060178 FKEE
2. NURULHILAL BIN SALLEH DF070090 FKAAS
3. AHMAD ZULAZMEER BIN ROZALI DF070046 FKAAS
4. MOHD FIRDAUS BIN ISMAIL DF060059 FKAAS
5. HAMERUKNIZAM BIN SAID DF070023 FKAAS
6. HALINDA BT SULAIMAN CI080023 FTMM
7. SITI NORAFZANI BT MOHAMAD NOOR CE070224 FKEE
8. LAW KOK CHEN AE080091 FKEE
9. NOR MAIZATUL HAMIMI BT KHIRUDIN CE080263 FKEE
10. SHEENA PUNAI PHILIMON AE080045 FKEE
11. RAMES KUMAR A/L SHANMUGAM CF070234 FKAAS
12. SITI KHATIJAH BT SAIMAN CF080103 FKAAS
13. SURESH A/L NIMALAN AE070251 FKEE
14. FAISAL BIN SHEIKH KHALID CF080290 FKAAS
15. MASWAFUZAH BT MUSFA DF070106 FKAAS
16. FAIROL BIN KAWI DF070059 FKAAS
17. SHANMARKHAN SHANMUGAN AE060233 FKEE
18. MOHD AZLAN BIN ABD TALIB CD080275 FKMP
19. RINA BT JAAFAR CE080220 FKEE
20. NURAIN IZZATI BT SUHAIMI CE070114 FKEE
21. NURUL HASANAH BT JALALUDDIN CI080096 FTMM
22. RINA BT ADBURAHMAN CI080070 FTMM
23. SITI NORAMYRA BT ABD RAHIM AF080199 FKAAS
24. ERNA BT AMIR CE070101 FKEE
25. NURDALILA DIYANA BT MOHD ABAS DF070104 FKAAS
26. AHMAD FARID BIN ALIAS DF070098 FKAAS