Panduan menyusun sijil untuk Temuduga SPP

Sharing is Caring!

Panduan menyusun sijil untuk temuduga

PERSEDIAAN
DOKUMEN

1. Dokumen ASAL

Dokumen asal yang perlu dibawa ke pusat temuduga ialah:


Kad
Pengenalan
Sijil
Kelahiran
Sijil
Kewarganegaraan (jika berkaitan)

Ijazah
sarjana muda asal (jika ada) 


Transkrip
sarjana muda asal.
Diploma
asal (jika ada)
Transkrip
diploma asal (jika ada)
Sijil STPM
asal (jika ada)
Sijil SPM asal

Sijil
Berhenti Sekolah
Sijil/Surat
Keterangan Koko (mulai Universiti hingga ke Sekolah )

Dokumen-dokumen lain yang berkaitan.

(Sijik akademik dan koko semasa sekolah rendah, tingkatan 1 hingga PMR tak
payah bawa. Penemuduga hanya akan menilai sijil selepas tingkatan 3)

Sijil koko merupakan sijil-sijil sokongan dan bukan sebagai sijil utama
akademik. Jadi semasa menyusun, nak diletak dari tktn 4 hingga universiti pun
boleh, nak diletak dari universiti hingga ke bawah pun boleh. Biasanya semasa
menyemak aktiviti koko, penemuduga akan menyemak sijil berhenti sekolah
terlebih dahulu sebab di dalam sijil berhenti sekolah tercatat banyak maklumat
– sukan, persatuan dan unit beruniform. Tak ramai calon KPLI yang ada aktiviti
semasa di U. Jika anda mempunyai banyak aktiviti di U, lebih baik sijil-sijil
sokongan ini diletak terlebih dahulu. Sebab aktiviti semasa di U skornya lebih
tinggi. Dan ini sekali gus menonjolkan diri kita aktif dalam koko dan inilah
antara watak guru yang dicari.

Sebaik-baiknya semua dokumen di atas dimasukkan ke dalam “CLEAR
FOLDER” dan disusun mengikut senarai di atas. Pastikan semuanya sudah
tersusun bila sampai ke pusat temuduga. Jangan bila dah sampai ke pusat
temuduga baru tercari-cari dan cuba menyusun. Kebanyakan penemuduga agak
sensitif tentang susunan ini. Kalau calon menyusun mengikut keterangan di atas,
sudah pasti calon dapat menambat hati penemuduga memandangkan dokumen ini perlu
diserahkan kepada penemuduga SEBELUM sesi temuduga bermula. Mesti ingat selalu
bahawa “First Impression Counts”.

Dan jangan lupa, dokumen-dokumen lain yang tak berkaitan eloklah disimpan ke
dalam beg anda. Folder ini biar nampak yang spesifik untuk temuduga ini.

Tapi seperti biasalah ada calon yang guna folder. Dalam folder macam tong
sampah .. Bila penemuduga cuba meneliti dokumen asal, sibuklah calon nak tunjuk
yang itu.. yang ini. Calon seperti ini biasanya bolehlah memohon semula tahun
depan. Penemuduga sebenarnya menilai kualiti seseorang calon dari folder
dokumen asalnya. Folder itu merupakan “portfolio” calon. Kalau nak
jadi guru, jika nak simpan dokumen 20 helai pun sudah kelam kabut, macam mana
nak simpan beratus … beribu dokumen pelajar. Ingat.. ini satu penilaian diri
yang penting.

Satu perkara lagi tentang dokumen asal ini ialah dokumen berkenaan MESTI dibawa
ke pusat temuduga. Penemuduga biasanya tak mahu mendengar alasan sijil
tertinggal di KL, baru sampai semalam … sijil dihanyutkan banjir tahun 1991
dulu… sijil SPM (1993) masih di sekolah lama . . dsb.

Jika pada hari ini, ada dokumen asal anda yang hilang atau rosak dapatkan yang
baru. Sijil Lahir boleh dapat baru dari Pejabat Pendaftaran. Jangan bawa sijil
lahir yang dah berlipat-lipat dan sukar dibaca. Jika dokumen asal hilang
pastikan ada laporan ke pihak-pihak berkenaan serta bukti surat asal. Kad
pengenalan yang hilang boleh dibuat baru. Kalau gambar pada kad pengenalan
semasa anda darjah enam dulu, pastikan pergi pejabat pendaftaran dan buat baru.
Haa… barulah nampak calon pendidikan guru yang berpotensi dan berwatakkan
guru.

2.Salinan Fotostat

Bagaimana pula dengan salinan fotostat ? . . . Semua salinan fotostat hendaklah
difotostat dengan jelas. Jangan terima dari kedai fotostat jika dokumen salinan
itu tidak jelas. Selepas difotostat, dapatkan pengesahan. Setiap keping salinan
fotostat hendaklah DISAHKAN oleh pihak-pihak yang dibenarkan seperti penghulu,
ketua kampung, ketua balai, guru besar, pengetua sekolah atau pegawai kerajaan
Bahagian 1 seperti pensyarah maktab dan guru-guru berijazah. Jangan datang ke
pusat temuduga dengan semua salinan fotostat belum disahkan. Salinan fotostat
yang tiada pengesahan TIADA NILAINYA.

Semua dokumen dah difotostat, dah disahkan, kemudian MESTI disusun mengikut
susunan sijil-sijil asal seperti disenaraikan di atas. Wahhh ada pula calon
yang sehingga buat binding semua salinan fotostat. Tak perlu dibinding! Anda
akan membazirkan wang sahaja jika buat binding sebab kebanyakan calon yang buat
binding salinan sijil mereka susunannya tidak sama seperti diarahkan. Biasanya,
sampai sahaja ke pusat temuduga, penemuduga akan suruh tanggalkan dan susun
semula. Jadi dalam kursus ini, saya sekalai lagi berpesan – Susun ikut
sepertimana disenaraikan di atas. Kemudian “staple” di bahagian atas
sebelah kiri. Satu staple sahaja dah mencukupi. Jika salinan dokumen banyak,
guna staple besar dan mungkin kena staple dua kali dari depan dan belakang.
Jangan guna “paper clip” sebab dokumen mudah tertanggal dan
bertaburan di lantai.

3.Borang Maklumat Diri Calon …

Apabila seseorang calon dipanggil untuk ditemuduga, ada dikepilkan satu borang
yang dipanggil Borang Maklumat Diri Pemohon untuk Mengikuti Kursus Perguruan
Lepas Ijazah. Maklumat yang perlu diisi dalam borang ini ialah seperti :

1. Maklumat kursus yang anda pohon – seperti nama kursus, kod dan tahun
ambilan.
2. Butir diri calon – seperti gambar terkini, nama, nombor K.P., jantina,
tarikh lahir dll
3. Butiran keluarga – seperti maklumat bapa / suami / isteri
4. Butiran akademik – iaitu keputusan SPM, STPM / Matrikulasi, maklumat ijazah,
CGPA dan bidang.
5. Pengakuan yang calon, tarikh dan tandatangan

Borang ini hanya 1 muka surat. Saya ulang, 1 muka surat, tetapi apa dah jadi
kepada ramai calon-calon yang datang temuduga. Maklumat yang sebanyak ini pun
tak sanggup dilengkapkan dengan sempurna. Di bawah ini saya senaraikan penemuan
saya selama menemuduga KPLI selama 8 tahun sejak dilaksanakan:

1. Tulisan yang sukar dibaca, comot dan penuh dengan”liquid paper”

2. Tidak melengkapkan semua butiran yang diminta. Bila ditanya, ohhh… baru
nak cakap terlupa konon dan sebagainya… . Kalau penemuduga pun buat ohhh..
terlupa nak bagi markah macam mana ?

3. Gambar.. hahh ni lagi best. Ruang gambar tu kecil. Bukan saiz passport
tetapi saiz gambar lesen memandu. Kalau gambar anda besar, potong bahagian muka
sahaja dan tampalkan. Kedua, gambar mesti terkini. Ya, terkini. Tetapi ada
calon yang tanggalkan gambar dari kad pusat sumber masa tingkatan 5 dan
tampalkan. Bayangkan ada cop pusat sumber sekolah pulak tu. Ketiga.. kalau
calon lelaki, gambar tu biarlah mencerminkan seorang calon yang berwajah guru.
Bergambarlah dengan pakai tali leher, dan lebih baik kalau pakai blazer. Kat
kedai gambar tu.. ada banyak blazer untuk bergaya. Namun,,, ramai yang tampal
gambar mereka yang pakai tee shirt hard rock cafe lah, yang ada gambar kumpulan
rocklah. Kalau gambar macam tu mintalah jadi pelayan disko. jangan minta jadi
cikgu.

4. Tandatangan … Ada calon tu dah serah borang kepada penemuduga baru sedar
belum ditandatangan.

4. Kesimpulan …

Cuba anda renong sejenak. Katakanlah minggu depan anda akan menghadiri
temuduga. Bagaimana agaknya persediaan dokumen-dokumen anda ? Saya berharap,
calon-calon yang sudah mengikuti kursus bimbingan ini akan mengalahkan semua
calon lain dari segi “kualiti diri calon” berasaskan kepada
persediaan dokumen dan borang-borang.

Sijil kepujian dekan diletakkan slps transkrip

Boleh letakkan resume (susunan yg terakhir sekali)


Sharing is Caring!

Comments: 2

Leave a comment